Концептуальні ідеї Івана Огієнка у навчанні української мови в сучасному освітньому просторі
Ключові слова:
Іван Огієнко, рідна /українська мова, лінгводидактика, рідномовні обов’язки, мовленнєва ситуація, принципи навчання, концепція мовної освіти, духовна культураАнотація
У статті акцентується увага на актуальних лінгводидактичних ідеях Івана Огієнка, які до нині не втратили своєї актуальності й заслуговують широкого використання в сучасному освітньому просторі України. Доведено, що головним чинником збереження й розвитку української мови вчений визначав українські школи а тому акцентував увагу на їх відкритті скрізь, де проживають українці і наголошував, що навчання в них повинно відбуватися лише літературною мовою, оскільки вона є головною ознакою нації й забезпечує її єдність та життєдіяльність. Провідним засобом опанування мовою вчений визнав навчальні книги – підручники й посібники, для підготовки яких виробив відповідні вимоги / врахування вікових особливостей учнів; доступність, логічність, послідовність викладеного матеріалу; наявність, крім основних завдань, практичних вправ, завдань для закріплення знань, повторення і контролю; графічне відображення змісту виучуваного матеріалу; наявність завдань творчого характеру тощо.
Аргументовано, що І. Огієнко обґрунтував найбільш оптимальні принципи навчання української мови (науковості – вивчення граматики повинно базуватись на найновіших досягненнях лінгвістики й лінгводидактики; доступності навчання – створює сприятливі психолого-педагогічні умови для успішного засвоєння нового навчального матеріалу, свідомого вивчення лінгвістичних законів і понять; систематичності й послідовності викладання навчального матеріалу; міцності знань; індивідуального підходу, урізноманітнення й диференціації завдань для кожного учня; емоційності – мобілізує увагу учня, розвиває його пам’ять і мис- лення; простоти та ясності викладу навчального матеріалу – забезпечує ясність, чіткість і простоту викладу власних думок учнів; виховую чого навчання – при-щеплює любов до мови, формує патріотичні почуття, національний світогляд).
Доведено актуальність лінгводидактичних ідей І. Огієнка для сучасної рідно-мовної освіти українців в Україні і в державах поселення, формування культури їх усного й писемного мовлення, розвитку сучасної української літературної мови.
