Перше братовбивство в контексті батьківського гріха: переосмислення Каїнового сюджету в містерії Івана Огієнка "Каїн і Авель" і поезії Дана Пагіса "Написано олівцем в опечатаному вагоні"
Ключові слова:
містерія, Священне Писання, біблійні образи, Голокост, іврит, кабалістичні уявлення, мідрашАнотація
У статті пропонується дослідження авторських модифікацій біблійної історії про Каїна і Авеля з точки зору традиційних підходів до тексту Священного Писання. Розумінню містерії Івана Огієнка допомагає рівень драш, завдяки якому через відносини батьків і дітей представлене авторське тлумачення проблеми гріха та його спокутування. Смисл поезії Дана Пагіса розкривається через рівень сод, який включає кабалістичні уявлення. Аналіз творів українського та ізраїльського митців дозволяє побачити у різних за жанром, сюжетом, метою творах, що належать до різних національних літератур, спільну ідею – прагнення зберегти в людині духовне начало, що стане запорукою її існування. У Івана Огієнка шлях до цього збереження йде від смирення і каяття через спокутування гріха до повної відданості, любові до Господа Бога і до усього сущого. У Дана Пагіса запорукою майбутнього стає пам’ять про наслідки бездуховного (без Всевишнього) існування. Для втілення основної ідеї митці включають у Каїнов сюжет мотив першого гріха.