Комунікативна компетентність учителя початкової школи як один із чинників його успішної професійної діяльності
Ключові слова:
комунікація, компетентність, компетенція, структура, структура педагогічної комунікативної компетентності вчителя початкових класів, напрями, компоненти, культура, конотаціяАнотація
У статті йдеться про основні напрями дослідження проблеми структурних компонентів комунікативної компетентності. Проаналізовано різні підходи до розробки структури комунікативної компетентності. З’ясовано, що в сучасних дослідженнях переважає виокремлення базових структурних компонентів, таких як: комунікативні знання, комунікативні здібності та комунікативні вміння. Комунікативні знання трактують як знання про спілкування, його різновиди, фази, закономірності розвитку, знання про існування комунікативних методів та прийомів; знання про ефективні методи спілкування щодо різних людей та різних ситуацій; знання про ступінь розвинутості в конкретної особистості тих чи тих комунікативних умінь; знання комунікативних методів, які найбільш ефективні для забезпечення особистісного спілкування, а також неефективних методів. Комунікативні здібності розглядають у двох аспектах: як природна обдарованість людини у спілкуванні та як комунікативна продуктивність. Обґрунтовано структуру педагогічної комунікативної компетентності вчителя початкових класів, що передбачає такі компоненти: когнітивний, мотиваційний, мовний, сенситивний, стратегічний та соціокультурний.
Подано стислі характеристики цих компонентів.